شناسهٔ خبر: 178613 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

فرودگاه‌های ایران در مدار توسعه

فرودگاه کرمان آمار و عملکرد فرودگاه‌های کشور بیانگر رشد و توسعه جابه‌جایی مسافر و بار و همچنین وضعیت مطلوب از لحاظ امنیتی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گزارشی از عملکرد شش ماهه حوزه حمل و نقل هوایی منتشر کرد که بیانگر نشست و برخاست ۱۴۴ هزار فروند هواپیما در پروازهای داخلی و ۱۷ هزار فروند در پروازهای بین‌المللی، همچنین اعزام و پذیرش ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار مسافر در پروازهای داخلی و ۲میلیون و ۱۴۶ هزار نفر در پروازهای بین‌المللی بود.

بر اساس آمارها، میزان نشست و برخاست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلی ۱۳۱ هزار فروند و بین المللی ۱۴ هزار فروند) به ترتیب افزایش ۱۰ و ۲۱ درصدی داشته است. همچنین میزان اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی در ۶ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلی ۱۴ میلیون و ۹۳۲ هزار و بین المللی یک میلیون و ۶۹۲ هزار نفر) به ترتیب ۹ و ۲۷ درصد افزایش داشته است.

عملکرد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در نیمه نخست ۱۴۰۳، نیز نشست و برخاست ۳۰ هزار فروند هواپیما و اعزام و پذیرش ۴ میلیون و ۶۷۴ هزار مسافر را نشان می دهد.

در زمینه امنیت فرودگاهی، ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار است و گزارش عملکرد شش ماهه پلیس فرودگاه‌های کشور این موضوع را به صراحت بیان کرده است.

کشف بیش از یک تن مواد مخدر توسط پلیس فرودگاه‌های کشور

سردار محسن عقیلی فرمانده پلیس فرودگاه ها نیز با اشاره به کاهش ۶۱ درصدی وقوع سرقت در فرودگاه‌های کشور گفت: در شش ماه نخست امسال، در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقادیر قابل توجهی کالا، طلا و ارز قاچاق به ارزش تقریبی بیش از سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال کشف و ضبط شد.

اخذ گواهینامه فعالیت اولین شبیه‌ساز سه‌بعدی کنترل ترافیک هوایی کشور توسط فرودگاه مهرآباد

از طرف دیگر در حوزه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری نیز اقدامات خوبی را در هفته گذشته شاهد بودیم، یکی از اقدامات آن بود که  فرودگاه مهرآباد گواهینامه فعالیت اولین شبیه‌ساز سه‌بعدی کنترل ترافیک هوایی کشور را دریافت کرد. 

ابراهیم مرادی عضو هیات مدیره و راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد اعلام کرد: پس از افتتاح اولین سیمولاتور سه بعدی تمام ایرانی کنترل ترافیک هوایی در بهمن ماه سال گذشته و پیگیری های انجام شده از سازمان هواپیمایی کشوری، این سازمان با صدور مجوز و تاییدیه بهره‌برداری از شبیه‌ساز کنترل ترافیک هوایی، به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اجازه داد که برای مدت یک سال از این شبیه‌ساز برای اهداف آموزشی مورد تاکید ایکائو استفاده کند. این اقدام، گامی مهم در راستای ارتقای سطح آموزش و مهارت‌های کنترلرهای ترافیک هوایی به شمار می‌رود.

وی افزود: شبیه‌ساز مذکور با تلاش همکارانش در این فرودگاه و با توان ۱۰۰ درصد داخلی در هر دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری آماده بهره برداری شده و امروز پس از ارسال مدارک مورد نیاز، موفق به اخذ گواهینامه فعالیت شد. 

سطوح پروازی فرودگاه شهدای سیرجان آماده بهره‌برداری است 

در حوزه زیربنایی نیز، مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به پایان عملیات بهسازی سطوح پروازی فرودگاه سیرجان، گفت: این پروژه فرودگاهی با بازدید میدانی نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و انطباق آن با مقررات صنعت هوانوردی هم اکنون در مرحله صدور مجوز بهره‌برداری قرار گرفته است.

گفتنی است؛ اجرای این پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد ریال به پایان رسید و طول باند فرودگاه سیرجان نیز از ۳۷۰۰ متر به ۳۸۶۰ متر افزایش یافت.